Foredrag

HE på PlænenJeg har i løbet af de sidste 25 år holdt utallige foredrag om klassisk musik og opera – både introduktioner til særlige operaopførelser eller koncerter, foredrag om komponister, værker, sangere og musikere fra før og nu, og har været konferencier til mange koncerter over hele landet. Se et eksempel på hvordan jeg holder foredrag her.

Mine foredrag og koncertintroduktioner

Her er mine foredrag og koncertintroduktioner i de kommende måneder:

6. november – Opera for alle – AOF Amager
14. november – Med H.C. Andersen i operaen – Det Kongelige Teaters pensionistforening Akropolis
15. november – Opera i guldalderens København – Rude Strand Højskole
18. november – Med H.C. Andersen i operaen – FOF Virum
20. november – Med H.C. Andersen i operaen – FOF Tårnby
22. november – Med H.C. Andersen i operaen – Askov Højskole
25. november – Med H.C. Andersen i operaen – Folkeuniversitetet Holmegaard-Suså

Læs hvad anmelderne skrev om mine foredrag her.

Mine foredrag og koncertpræsentationer har været afholdt i samarbejde med bl.a. Tivoli, Det Kongelige Teater, Copenhagen Phil, DR SymfoniOrkestret, Den Jyske Opera, Den Ny Opera i Esbjerg, Det Kongelige Bibliotek, Statens Museum for Kunst, Teatermuseet i Hofteatret, Nationalmuseet, Festspillene i Bergen, Den Norske Opera, Recorded Vocal Arts Society i London, Akademie Musiktheater heute i Frankfurt samt opera- og musikforeninger, højskoler, biblioteker og oplysningsforbund over hele landet.

Desuden har jeg undervist i den praktiske formidling af musik og musikteater på kurser for Aalborg Symfoniorkesters musikere, ved de teater- og musikvidenskabelige institutter på Københavns Universitet, Opera-Akademiet, Statens Teaterskole, for bibliotekarer fra hele landet, samt ved Journalisthøjskolens Efteruddannelse.

Jeg holder foredrag om stort set alle facetter af den klassiske musik og operaens verden – her er et lille udsnit af de emner, jeg for tiden holder mest af at fortælle om:


Med H.C. Andersen i operaen
H.C. Andersen går i operaen over det meste af Europa. Han oplever 1800–tallets megastjerner som Maria Malibran, Giulia Grisi og Jenny Lind, de splinternye operaer af  Verdi og Wagner, og han skriver hjem om den vilde oplevelse af at sidde i  de enorme operahuse i Napoli, Wien og Paris. Tag med H.C. Andersen i operaen. Vær med helt fra begyndelsen, da han selv som teenager drømmer om en stor sangerkarriere og synger i koret på Det Kongelige Teater – og oplev ham få kastet mange af de operatekster, han forsøger sig med, da han bliver fyret som sanger, direkte i hovedet igen af Det Kongelige Teaters direktion. Operaeksperten Henrik Engelbrecht er guide på en levende og underholdende tur tilbage til Danmarks og Europas operaverden af i går ved hjælp af Andersens egne dagbøger, rejsebreve og operatekster. Det er muligt at købe Henrik Engelbrechts nye bog Hjertet brast i toner – med H.C. Andersen i operaen til særpris kr. 300,- (vejl. udsalgspris kr. 399,-) ved arrangementet. Betaling kan ske kontant eller via MobliePay.

Opera for alle
En lynguide til operaens verden for alle, der er nysgerrige på genren – et crash-course i opera med vilde historier fra 400 års operaliv med både kastererede drenge, komponister med storhedsvanvid og operachefer, der svindler løs – og selvfølgelig med videoklip med fantastiske eksempler på sangere fra før og nu undervejs. Operaeksperten Henrik Engelbrecht fortæller levende og engageret, og tager os med på et par timers intens og morsom slentretur i operaens verden. Alle kan være med, uanset om du aldrig endnu har set en opera eller du allerede er stamkunde i alverdens operahuse. Det sidste kan du risikere at blive – for begejstring smitter som bekendt! Det er muligt at købe Henrik Engelbrechts bog Opera for alle til særpris kr. 200,- (vejl. udsalgspris kr. 249,-) ved arrangementet. Betaling kan ske kontant eller via MobliePay.

Opera i guldalderens København
I begyndelsen af 1800-tallet synger Det Kongelige Teaters skuespillere Mozart uden nogen særlig uddannelse – med kun meget få prøver og for nogles vedkommende i en evig brandert. Hvis de pjækker fra prøverne, risikerer de at ryge i fængsel. Kongen smider landets førende operasanger helt ud af landet, da han tager rollen som Don Juan lidt for bogstaveligt overfor en af prinsesserne på Amalienborg. Operaeksperten Henrik Engelbrecht fortæller levende og engageret om dengang ordensmagten også havde travlt på tilskuerpladserne og når københavnerne købte teaterbilletter; der var fysisk kamp om at få fat i de eftertragtede billetter, og der var tit slagsmål efter forestillingerne. Tag med i det iskolde og stinkende teater, hvor publikum spiser den medbragte mad undervejs i forestillingerne, og drikker rigeligt med brændevin til … når de altså ikke skal koncentrere sig om at smide rotterne ud af deres loger. Det er muligt at købe Henrik Engelbrechts bog Opera for alle til særpris kr. 200,- (vejl. udsalgspris kr. 249,-) ved arrangementet. Betaling kan ske kontant eller via MobliePay. 

Aksel Schiøtz – lyden af den danske sang
Når man siger “Den danske sang”, så siger man næsten også automatisk Aksel Schiøtz. Ingen er som han indbegrebet af netop Carl Nielsens og Weyses sange. Operaeksperten Henrik Engelbrecht fortæller den gribende og medrivende historie om tenoren Aksel Schiøtz’ liv og skæbne – fra ung talentfuld skolelærer i 30’erne med hang til jazz og kirkemusik, over tiden som operaelev ved Det Kongelige Teater, som feteret folkehelt og populær grammofonstjerne under krigen … frem til den katastrofale sygdom og forsøget på en ny karriere som baryton og sangpædagog. Hør om den unge tenors kamp for at få foden indenfor på Det Kongelige Teater – hvor man mener, at man har rigeligt med tenorer i forvejen – og hør de bedste indspilninger med Aksel Schiøtz undervejs; både som operasanger, som “maskeret” tenor i popbranchen – og selvfølgelig i de danske sange. Det er muligt at købe Henrik Engelbrechts bog Opera for alle til særpris kr. 200,- (vejl. udsalgspris kr. 249,-) ved arrangementet. Betaling kan ske kontant eller via MobliePay. 

H.C. Andersen og den svenske nattergal
I 1843 kommer en ung, svensk sangerinde til København. Hun skal redde det skrantende billetsalg på Det Kongelige Teater – og stamgæsten H.C. Andersen forelsker sig voldsomt i den uopnåelige Jenny Lind. Publikum på Det Kongelige Teater går amok i Jenny Lind-feber; der er en enorm merchandiseindustri, der leverer alt fra Jenny Lind påklædningsdukker, Jenny Lind-kager og Jenny Lind-vifter til endda – måske mindre flatterende – et Jenny Lind-komfur. Og der er drama både på og bag scenen; Jenny Lind får stjålet sine kostbare smykker af en langfingret oboist fra Det Kongelige Kapel. H.C. Andersen belejrer hende med gaver, digte og opmærksomhed – og han gemmer resten af livet et champagneglas, som for ham betød den endelige afvisning. Operaeksperten Henrik Engelbrecht fortæller i et farverigt foredrag om H.C. Andersen, der også selv forgæves forsøgte sig som operasanger, og om verdensstjernen Jenny Lind, der til gengæld blev en af alle tiders mest berømte operasangere.

Lyden af guldalderen
I 1889 kom det første eksemplar af Edisons fonograf til Danmark. Den driftige erhvervsmand Gottfred Ruben vidste præcis hvordan han skulle få penge i kassen, når han fremviste det nye vidunder; han indspillede voksvalser med tidens lokale superstjerner, skuespillere og operasangere fra Det Kongelige Teater. Rubens valser undgik helt mirakuløst den skæbne, som langt størstedelen af de gammeldags voksvalser led i første del af 1900tallet, da grammofonen fuldstændig udkonkurrerede fonografen. Og det betyder, at vi i dag har mulighed for at høre to af de kunstnere, der sang opera i København i årene før enevældens fald i 1848. Operaeksperten Henrik Engelbrecht fortæller den utrolige historie om Ruben og hans fonograf – og spiller eksempler, som faktisk på flere måder er enestående i hele verden.

Alle mine foredrag er mutimediebaserede med lyd- og filmklip med udgangspunkt i PowerPoint, men kan varieres i længde og målgruppe alt efter behov.

Du kan booke mig til et foredrag ved at sende en mail på mail@henrikengelbrecht.dk – så kontakter jeg dig så hurtigt som muligt.

Her er et lille klip fra et foredrag på Hofteatret, hvor hvor jeg fortæller om hvordan man forsøgte at redde det katastrofale billetsalg til Beethovens Fidelio i København i 1829 … såmænd med en jodlende tyrolertrup.

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked