Mine aktuelle foredragsemner – sæson 2018-19

Opera for alle
En lynguide til operaens verden for alle, der er nysgerrige på genren – et crash-course i opera med vilde historier fra 400 års operaliv med både kastrerede drenge, komponister med storhedsvanvid og operachefer, der svindler løs – og selvfølgelig med videoklip med fantastiske eksempler på sangere fra før og nu undervejs. Operaeksperten Henrik Engelbrecht fortæller levende og engageret, og tager os med på et par timers intens og morsom slentretur i operaens verden. Alle kan være med, uanset om du aldrig endnu har set en opera eller du allerede er stamkunde i alverdens operahuse. Det sidste kan du risikere at blive – for begejstring smitter som bekendt!

 

Opera i guldalderens København
I begyndelsen af 1800-tallet synger Det Kongelige Teaters skuespillere Mozart uden nogen særlig uddannelse – med kun meget få prøver og for nogles vedkommende i en evig brandert. Hvis de pjækker fra prøverne, risikerer de at ryge i fængsel. Kongen smider landets førende operasanger helt ud af landet, da han tager rollen som Don Juan lidt for bogstaveligt overfor en af prinsesserne på Amalienborg. Operaeksperten Henrik Engelbrecht fortæller levende og engageret om dengang ordensmagten også havde travlt på tilskuerpladserne og når københavnerne købte teaterbilletter; der var fysisk kamp om at få fat i de eftertragtede billetter, og der var tit slagsmål efter forestillingerne. Tag med i det iskolde og stinkende teater, hvor publikum spiser den medbragte mad undervejs i forestillingerne, og drikker rigeligt med brændevin til … når de altså ikke skal koncentrere sig om at smide rotterne ud af deres loger.

 

Aksel Schiøtz – lyden af den danske sang
Når man siger “Den danske sang”, så siger man næsten også automatisk Aksel Schiøtz. Ingen er som han indbegrebet af netop Carl Nielsens og Weyses sange. Operaeksperten Henrik Engelbrecht fortæller den gribende og medrivende historie om tenoren Aksel Schiøtz’ liv og skæbne – fra ung talentfuld skolelærer i 30’erne med hang til jazz og kirkemusik, over tiden som operaelev ved Det Kongelige Teater, som feteret folkehelt og populær grammofonstjerne under krigen … frem til den katastrofale sygdom og forsøget på en ny karriere som baryton og sangpædagog. Hør om den unge tenors kamp for at få foden indenfor på Det Kongelige Teater – hvor man mener, at man har rigeligt med tenorer i forvejen – og hør de bedste indspilninger med Aksel Schiøtz undervejs; både som operasanger, som “maskeret” tenor i popbranchen – og selvfølgelig i de danske sange

H.C. Andersen og den svenske nattergal
I 1843 kommer en ung, svensk sangerinde til København. Hun skal redde det skrantende billetsalg på Det Kongelige Teater – og stamgæsten H.C. Andersen forelsker sig voldsomt i den uopnåelige Jenny Lind. Publikum på Det Kongelige Teater går amok i Jenny Lind-feber; der er en enorm merchandiseindustri, der leverer alt fra Jenny Lind påklædningsdukker, Jenny Lind-kager og Jenny Lind-vifter til endda – måske mindre flatterende – et Jenny Lind-komfurOg der er drama både på og bag scenen; Jenny Lind får stjålet sine kostbare smykker af en langfingret oboist fra Det Kongelige Kapel. H.C. Andersen belejrer hende med gaver, digte og opmærksomhed – og han gemmer resten af livet et champagneglas, som for ham betød den endelige afvisning. Operaeksperten Henrik Engelbrecht fortæller i et farverigt foredrag om H.C. Andersen, der også selv forgæves forsøgte sig som operasanger, og om verdensstjernen Jenny Lind, der til gengæld blev en af alle tiders mest berømte operasangere.

Lyden af guldalderen
I 1889 kom det første eksemplar af Edisons fonograf til Danmark. Den driftige erhvervsmand Gottfred Ruben vidste præcis hvordan han skulle få penge i kassen, når han fremviste det nye vidunder; han indspillede voksvalser med tidens lokale superstjerner, skuespillere og operasangere fra Det Kongelige Teater. Rubens valser undgik helt mirakuløst den skæbne, som langt størstedelen af de gammeldags voksvalser led i første del af 1900tallet, da grammofonen fuldstændig udkonkurrerede fonografen. Og det betyder, at vi i dag har mulighed for at høre to af de kunstnere, der sang opera i København i årene før enevældens fald i 1848. Operaeksperten Henrik Engelbrecht fortæller den utrolige historie om Ruben og hans fonograf – og spiller eksempler, som faktisk på flere måder er enestående i hele verden.

Alle mine foredrag er mutimediebaserede med lyd- og filmklip med udgangspunkt i PowerPoint, men kan varieres i længde og målgruppe alt efter behov.

Du kan booke mig til et foredrag ved at sende en mail på mail@henrikengelbrecht.dk – så kontakter jeg dig så hurtigt som muligt.