Sådan skrev anmelderne om mine foredrag

“Henrik Engelbrecht er fortælleren over alle i dansk musik … i en helt ny genre mellem det fine og det folkelige …
Søren Schauser, Berlingske Tidende

“Henrik Engelbrecht er et fænomen i dansk musikliv.”
Gregers Dirckinck-Holmfeld, gregersdh.dk

Ikke siden Leonard Bernstein på amerikansk tv i sin tid gennemgik Beethovens ’Skæbnesymfoni’, har jeg oplevet så suveræn musikformidling. Og så fandt det endda sted på en københavnsk koncertscene. I Konservatoriets Koncertsal. Fredag aften … og for at publikum ikke skulle føle sig helt fortabt, mens musikken strømmede fra orkestret i 70 minutter i træk uden tekst, havde de deres faste koncertintroduktionsperson, musikformidleren Henrik Engelbrecht, til lige at sige nogle ord inden. Det skal jeg love for, han gjorde. Manden er selv uddannet klassisk musiker. Han er operaekspert. Og han har en fortid som professionel radiovært på DR’s klassiske kanal P2. De kompetencer flettede han sammen og leverede 15 minutters introduktion til Wagners værk, der sad lige i skabet. Hver sætning var på plads, humoren var doseret tilpas, og når Engelbrecht skulle forklare, hvordan de særlige ledemotiver i Wagners drama udgør selve skelettet i musikken, idet de uden ord fortæller og understøtter historien og udviklingen i den store fortælling om guder og helte, ja, så vendte han sig da bare om og dirigerede de relevante uddrag, mens orkestret spillede dem. Det var simpelthen suveræn formidling, og jeg fremhæver det, fordi klassisk musik i øjeblikket formidles mere massivt end nogensinde. Orkestre, radioværter og festivalarrangører er klar over, at det handler om at trække et bredt publikum ind. Der er formidling afgørende, og fredag aften fik publikum ved Copenhagen Phils koncert oplevet, hvordan det gøres, når det gøres rigtigt. Ikke skingert. Ikke tandløst. Men indsigtsfuldt, velforberedt og supertjekket … Vi fik ’Ringen uden ord’. Præsenteret, så alle var med, og så de Wagner-kendere, der var til stede, ikke følte sig talt ned til. Bedre kan det ikke gøres.”
Thomas Michelsen, Politiken

“Muntre Henrik Engelbrecht udredte som konferencier klart operaernes viltre handlingstråde.”
Christine Christiansen, Jyllands-Posten

“Henrik Engelbrecht holdt med stor og fortjent tilstrømning et fremragende foredrag i koncertsalen om den svenske tenor Jussi Björling.”
Peter Johannes Erichsen, Weekend-Avisen

” … når man så har  … en begavet og elegant konferencier i Henrik Engelbrecht, så bliver resultatet en humørbombe af en koncert.”
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad

“Henrik Engelbrecht stod for den tilgængelige formidling af de enkelte indslag. En genre, han formår at dyrke med en lethed, der bunder i et seriøst kendskab til operahistoriens mange detaljer. ”
Thomas Michelsen, Politiken

“Henrik Engelbrecht kædede som veloplagt fortæller den komplekse handling sammen.”
Christine Christiansen, Jyllands-Posten

… med en suverænt turneret introduktion ved operaeksperten Henrik Engelbrecht lykkedes det næsten at glemme, at man savnede et tekstoversættelsesanlæg til at hjælpe med den franske dialog.
Thomas Michelsen, Politiken

“Henrik Engelbrecht bandt handlingen sammen med vittige og tilpas korte referater.”
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad

Endnu engang er den vidende og behageligt uformelle Henrik Engelbrecht konferencier. Med ham som guide og med fornemme præstationer fra samtlige solister og musikere blev 2015-udgaven af ‘Opera på Slottet’ endnu en udendørs-sejr for Odense Symfoniorkester.
Lene Kryger, Fyens Stifttidende

“Henrik Engelbrecht afslører et uanet komisk teatertalent i rollen som doktor Lieberkind med tropehjelm og stram butterfly, når han med pegepind fører publikum gennem operaens historie, som – hvorfor være smålig? – ifølge ham begyndte 75.000 år før Kristi fødsel.”
Thomas Michelsen, Politiken

“Henrik Engelbrecht har en formidabel evne til at kombinere formidling med en smule underholdning. Jeg føler altid, at jeg bliver lidt klogere … “
Jens Drejer, jensdrejer.com