Supersopranens første 20 år på scenen

Irene ThéorinJeg hørte hende første gang ved den sangerkonkurrence, som Det Kongelige Teater og Danmarks Radio gik sammen om at etablere i kulturbyåret 1996. Copenhagen Singing Competition blev en éngangsforeteelse, men det blev starten på karrieren for svenske Iréne Theorin. Elev på OperaAkademiet i København som allerede havde kontrakt på Det Kongelige Teater, og som stadig helt fornuftigt sang både Mozart og Verdi mange år frem.

Men for ca. 10 år siden begyndte det for alvor at rykke i den internationale karriere. Stemmen var klar til de helt store udfordringer i Wagners heltindegalleri; Isolde og Brünnhilde er nu Iréne Theorins faste rejsekammerater, og den evige turné er gået til både Metropolitan i New York, Covent Garden i London, Wiener Staatsoper, Deutsche Oper i Berlin – og de helt særlige Wagnerfestspil i Bayreuth.

I år kan hun se tilbage på karrierens første 20 år, og en udvikling, der bragte hende præcis de steder hen hun drømte om, da hun begyndte. Jeg ved det, for jeg interviewede hende adskillige gange i min tid i DR i 90’erne, og senere kom jeg til at arbejde sammen med hende på Det Kongelige Teater i Kasper Holtens cheftid.

Derfor er det en særlig glæde at jeg har fået lov til at præsentere hendes Wagnerkoncert i aften i Tivolis Koncertsal med Tivoli Copenhagen Phil og dirigenten Giordano Bellincampi. Der er stadig billetter at få – læs mere her.

Koncerten i aften slutter med noget af det mest fantastiske musik, jeg kender – Isoldes Liebestod, som sopranen også i selve operaen synger som afslutning på aftenen. I dag gøres det næppe bedre og med flere nuancer i stemmen end af Iréne. Hør bare her, hvor svagt hun begynder første frase, og hvor meget kontrol hun har over både stemme og udtryk. Jeg glæder mig virkelig til i aften!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *