Henrik Engelbrecht: Arven efter Lumbye – musik og musikere i Tivoli 1843-1944.
340 s. – 208 illustrationer fra tiden.
Forlaget henrikengelbrecht.dk 2020
ISBN: 978-87-970306-2-2
Bogen er udsolgt fra forlaget og bliver ikke genoptrykt. Til gengæld kan du ganske gratis hente en e-bogs-version lige her.
★★★★★★ ”Henrik Engelbrecht er en fortræffelig og underholdende fortæller. Som et isbjerg afslører han kun toppen af sin viden på de tætillustrerede bogsider … Engelbrecht har altid en ekstra, oplysende finte i tasterne. Og i modsætning til de fleste andre dygtige arkivmus har han en inspirerende skrivestil. Det er ualmindeligt … Kan varmt anbefale denne underholdende og gennemresearchede bog.”
Ulla Strømberg, Kulturkupeen.dk
“… spændende som en krimi og grundig som en doktorafhandling … en bog, man læser som ren lystlæsning.” Thomas Michelsen, Politiken
★★★★★ ”Engelbrecht begynder med at fortælle om bombesprængningen af koncertsalen i Tivoli i 1944. Og slutter sin vældige historie om ’Arven efter Lumbye’ med den samme morderiske begivenhed. Godt set. På den måde bliver det en sammenhængende og flot fortælling.”Gregers Dirckinck-Holmfeld, gregersdh.dk
★★★★★ ”Fremragende … Engelbrecht gør musikken i Tivoli til en festforestilling … Vi er som læsere altid med i tiden.”
John Christiansen, jcklassisk.dk
★★★★★ ”Henrik Engelbrecht har gjort det igen … et stykke dansk (musik)historie, som giver Tivoli et fortjent skudsmål – med myriader af liv og lyst, der takket været Henrik Engelbrechts sjældent velflydende pen kan fornemmes, smages, høres, lugtes ud fra den åbne bog.”Peter Elmelund, BibZoom
”.. et stykke væsentlig kulturhistorie … veloplagte beskrivelser af sære personligheder og underholdnings- og især musikindustriens udvikling i København … krydret med et væld af billeder … en lystfyldt tour de force gennem en ualmindelig spændende historie.”
Poul Porskær Poulsen, historie-online.dk
”Hvad der hvirvles op af tidsbundne rariteter, er det en svir at opleve. Engelbrechts sporsans og milde ironi åbenbarer et både lebendigt og tragikomisk univers. Det musikalsk så veltrimmede Tivoli i dag sættes i det skarpest tænkelige relief. Hvor var den fortid dog dirrende af liv.”
Peter Johannes Erichsen, Weekendavisen
Natten mellem 24. og 25. juni 1944 går Tivolis gamle koncertsal og en masse uerstattelige noder op i flammer. Det er to danske nazister, der er skyld i katastrofen.
100 år tidligere er H.C. Lumbye landets største popstjerne. Hans orkester er en sensation, da Tivoli åbner i 1843, og københavnerne jubler over de nye valse, polkaer og galopper.
Tag med på rejsen tilbage til en tid, hvor musikere – og alle andre – drikker rigeligt under udførelsen af arbejdet, og hvor det ofte er så dårligt lønnet, at det er svært at mætte en familie. Følg den musikalske underholdningsindustris rivende udvikling i København fra enevældens tid, hvor seks blæsere hver dag spiller i syv timer på karrusellen i Tivoli, og frem til besættelsestiden, hvor swingpjatterne forarger, mens Leo Mathisen spiller. Lige til den dag, hvor nazisterne sprænger en fjerdedel af Tivoli i luften.