I dag er det 300 år siden den første offentlige komedie på dansk blev spillet på teatret i Lille Grønnegade. Dermed fik den tyske operatrup på Københavns Slot en alvorlig konkurrent om kongens gunst. Her kan du læse et uddrag fra min nye bog om operaens historie i Danmark – et uddrag om en noget tvivlsom operaimpresario fra Hamburg, som endte med at flygte fra regningen – og sin egen kone og sine børn.
Impresarioen Johann Kayser arbejder i en stressfyldt gråzone mellem dreven småsvindel og idealistisk gåpåmod. Han kæmper stadig fra tue til tue på det økonomiske område. Samtidig med de konstante klager over, at pengene fra kongen ikke slår til, forsøger Kayser sig overraskende nok som pengeudlåner til den københavnske overklasse. Ikke alle har tænkt sig at betale deres lån tilbage, og Kayser må gå til kongens embedsmænd for at få hjælp med at indkassere sine penge.
Det viser sig, at de danske komedier på teatret i Lille Grønnegade i løbet af efteråret 1722 – som frygtet – bliver en overordentlig farlig konkurrent til de tyske operaer. JohannKayser har stiftet gæld overalt i byen, sikkert uden nogen intention om at betale for varerne. Silkekræmmer Wittrock pudser byfogedens tjener på Kayser og barytonen Carl Westenholz, som får beslaglagt deres møbler og endda bliver truet med fængsel. De klager deres nød til kongen, som er ved at være godt træt af de evindelige problemer med sin tyske opera.
Kayser mærker, hvor det bærer henad. Så snart han får udbetalt sit forskud for første kvartal af 1723, stikker han simpelthen af, ikke bare fra alle forpligtigelser overfor kreditorerne, men også fra de øvrige ansatte sangere og endda fra sin egen kone og deres børn. Truppens medlemmer er på fuldstændig bar bund, og der er langt hjem til Hamburg. Kongen forbarmer sig over den nødstedte trup og udbetaler 1.500 rigsdaler til Margaretha Kayser til videre fordeling mellem sangere og kreditorer.
Du kan læse mere om Johann Kaysers videre skæbne i min nye bog om opera i Danmark.
Læs mere om bogen her.
Anmelderne skrev:
Operaformidling i topklasse … selve hovedværket om sit emne.
Thomas Teilmann Damm, PubliMus
… et bemærkelsesværdigt pionerarbejde … fortalt med stimulerende kompetence …
Valdemar Lønsted, Information
★★★★★★ … pragtværk om operaens historie i Danmark … elegant og letlæst …
Kim Reich, Ascolta
★★★★★★ … mundret, præcist og stærkt underholdende …
Per Wium, perwium.dk
★★★★★ … underholdende og lærerig uden at gå på kompromis med fagligheden …
Brian Ulrich Skovgaard, kulturinformation.org
★★★★★ … der er ingen grænser for, hvad Engelbrecht ved og får ned på papiret … bogen er et must for alle operaelskere.
Ulla Strømberg, kulturkupeen.dk
En imponerende fortælling … så medrivende, at man ikke kan slippe den tykke bog …
Steen Frederiksen, Custos
… helt uimodståelig … jeg er begejstret.
Anne Marie Storm, historie-online.dk
Henrik Engelbrecht er benådet med en helt særlig evne til at overskue et enormt stof og finde netop de herlige historier, der gør det en stor fornøjelse at læse hans fængende bog. Det er i særklasse fornem formidling.
Poul Flou Pedersen, bibliotekslektørudtalelse fra DBC