Richard Strauss
1864-1949
Måske den mest teknisk set mest begavede komponist siden Mozart, med et abnormt overblik over alle nuancemulighederne i et stort symfoniorkester. Han bliver født i München som søn af en hornist, som hader Wagners musik af hele sit hjerte, og som beskytter sønnen mod den dårlige indflydelse fra Bayreuth. Det ender selvfølgelig galt, og da Strauss endelig som 17-årig oplever en Wagner-opera – Tristan og Isolde – er der ingen vej tilbage. Wagner bliver hans ideal, og i de første år af karrieren koncentrerer han sig om at udvikle det symfoniske digt.
Efter 1900 vender Strauss sig mod operaen. Han brager igennem med succes-skandalepremieren på Salome, og fortsætter endnu voldsommere med Elektra. Hans samarbejde med librettisten Hugo von Hofmannsthal bliver et af de mest ligeværdige partnerskaber i operaens historie. Deres mesterværk er Rosenkavaleren, hvor Strauss vender sig mod en mere Mozart-inspireret stil, men med hele det store orkesterapparat kørt i stilling. Overgangen til det 20. århundrede preller af på Richard Strauss, og han holder helt til sin død fast i det musikalske univers fra sin ungdom.
Richard Strauss skriver 15 operaer – de vigtigste er:
1905 Salome
1909 Elektra
1911 Rosenkavaleren (Der Rosenkavalier)
1912 (revideret 1916) Ariadne på Naxos (Ariadne auf Naxos)
1919 Kvinden uden skygge (Die Frau ohne Schatten)
1933 Arabella
1942 Capriccio