I dag er der premiere på min nye radioserie i fem dele med titlen “Mine tenorer”. Jeg har valgt fem tenorer, som jeg altid vender tilbage til – fem tenorer, som har betydet noget særligt for mig gennem årene. Den første af de fem udsendelser handler om Fritz Wunderlich, min allerførste tenor. Du kan høre udsendelsen på DR P2 kl. 13.03 i dag. HER er et link, hvor du kan du på det tidspunkt også kan sniglytte og podcaste de næste fire udsendelser i rækken.
Og hvis du nu skulle få lyst til at høre endnu mere med Fritz Wunderlich, så har Deutsche Grammophon netop udsendt en lækker kasse med 32 cd’er – (næsten) alt, hvad han nåede at indspille for dem, inklusive de helt eminente optagelser af Mozarts Tryllefløjten og Bortførelsen fra seraillet, Schuberts Die schöne Müllerin, Schumanns Dichterliebe, Bachs juleoratorium og masser af herlige slagere, wienersange og meget andet oven i købet.
De 32 cd’er kan fås til lige under kr. 500 – og jeg synes, at du skal støtte den sidste fysiske pladeforretning med et solidt udvalg af klassisk og opera i landet (nej, jeg får ikke procenter af salget) … Danacord i Vognmagergade i København sender også boksen uden beregning over hele landet; klik her og læs mere.
Er du nysgerrig på hvem de fem tenorer i radioserien er? Her fortæller jeg om den – og jeg tæller selvfølgelig samtidig ned til årets tenorjulekalender:
Jeg har netop hørt P2 Guldkoncert. Troubaduren med Jussi Björling. Under indledningen til operaen omtales Podcast De 5 tenorer. Jeg vil gerne høre udsendelserne, men jeg har ikke haft succes med at finde dem, selv efter megen søgning. Måske er det fordi udsendelserne er af ældre dato? Men findes de mon stadig til afspilning?
Kære Hanne
Desværre har P2 valgt at slette udsendelserne fra deres Podcastunivers – jeg har forsøgt at få dem til at lægge dem ud igen, da du ikke er den første, der spørger … men forgæves. De kunne endda gøre det helt uden udgifter, da de har købt dem og rettighederne til dem i al evighed. Derfor kan jeg så desværre heller ikke selv lægge dem ud. Beklager meget.
Mange hilsner
Henrik
Regner du Dietrich Fischer-Dieskau for en tenor eller en basbaryton??
Fischer-Dieskau var baryton – han er lidt svær at sætte helt i bås, fordi han spændte over et enormt repertoire – men han var i hvert fald ikke tenor. 🙂
I en artikel i “Information” for en hel del år siden sammenlignede Hansgeorg Lenz de to sangere og endte med klart at foretrække Fischer-Dieskau pga. han større indlevelsesevne og foredrag men medgav samtidig at Wunderlich havde en “skønnere” stemme. Jeg kunne ikke være mere enig. Man sammenligne blot f.eks. de tos versioner af “Die schöne Müllerin” eller af Beethovens “Ich liebe dich”.
-at spænde over et stort repertoire er ikke det samme som at spænde over et stort register.